NOS, 3 april 1977

29 jul 2013 17:53

NOS • 42 min

Serie documentaires waarin verschillende aspecten van de Nederlandse geschiedenis belicht worden aan de hand van historische reconstructies, prenten, schilderijen, foto's en manuscripten. Deze aflevering over de houding tov kunst en kunstenaars. Tot aan de 18e eeuw waren kunstenaars anonieme ambachtslieden die hun kunst maakten in opdracht van de kerk, de staat en rijke kunstliefhebbers. De kunstwerken, oa portretten, landschappen, bijbelse voorstellingen en heroïsche veldslagen, verheerlijkten de opdrachtgever en vonden gretig aftrek onder de gegoede burgerij. Vanaf de 19e eeuw gaan kunstenaars zich bezighouden met realistische kunst en verwerken maatschappijkritische en politieke thema's in hun schilderijen. Het grote publiek heeft geen belangstelling voor dergelijke schilderkunst. De kloof tussen publiek en kunstenaar wordt nog groter met de opkomst van de abstracte kunst in de 20e eeuw. STATEMENT (kort) van Henk Jurriaans, levend kunstwerk. SHOTS: - door hele programma div. schilderijen oa landschappen, portretten, bijbelse voorstellingen, stadsgezichten, oa van Aldo van Eyck, Albrecht Dürer, Peter Paul Rubens, Jozef Israëls; - door hele programma religieuze beelden en schilderijen; 29:07 ext. + int. Paleis Huis Ten Bosch, het eerste museum in Nederland. 09:58 HISTORISCHE RECONSTRUCTIE: middeleeuws gezelschap grapjes makend aan tafel. DUPES: - Anton Heyboer met vrouwen; - (zw/w) Wim T. Schippers leegt flesje in zee; - fragment Fred Haché Show. Makers Bosdriesz, Jan (regie) Soeteman, Gerard (scenario) Tania, Denise (productie) Tiemeyer, Hans (commentaar)

Serie documentaires waarin verschillende aspecten van de Nederlandse geschiedenis belicht worden aan de hand van historische reconstructies, prenten, schilderijen, foto's en manuscripten. Deze aflevering over de houding tov kunst en kunstenaars. Tot aan de 18e eeuw waren kunstenaars anonieme ambachtslieden die hun kunst maakten in opdracht van de kerk, de staat en rijke kunstliefhebbers. De kunstwerken, oa portretten, landschappen, bijbelse voorstellingen en heroïsche veldslagen, verheerlijkten de opdrachtgever en vonden gretig aftrek onder de gegoede burgerij. Vanaf de 19e eeuw gaan kunstenaars zich bezighouden met realistische kunst en verwerken maatschappijkritische en politieke thema's in hun schilderijen. Het grote publiek heeft geen belangstelling voor dergelijke schilderkunst. De kloof tussen publiek en kunstenaar wordt nog groter met de opkomst van de abstracte kunst in de 20e eeuw. STATEMENT (kort) van Henk Jurriaans, levend kunstwerk. SHOTS: - door hele programma div. schilderijen oa landschappen, portretten, bijbelse voorstellingen, stadsgezichten, oa van Aldo van Eyck, Albrecht Dürer, Peter Paul Rubens, Jozef Israëls; - door hele programma religieuze beelden en schilderijen; 29:07 ext. + int. Paleis Huis Ten Bosch, het eerste museum in Nederland. 09:58 HISTORISCHE RECONSTRUCTIE: middeleeuws gezelschap grapjes makend aan tafel. DUPES: - Anton Heyboer met vrouwen; - (zw/w) Wim T. Schippers leegt flesje in zee; - fragment Fred Haché Show. Makers Bosdriesz, Jan (regie) Soeteman, Gerard (scenario) Tania, Denise (productie) Tiemeyer, Hans (commentaar)