Blind

3 aug 2008 20:30

VPRO • 0 min

Over het proces van filmmuziek maken: hij krijgt de scenes en bekijkt het materiaal. Wat doet de scene met je. Daarna is het een tactisch spel tussen hem en de regisseur die al een heel traject achter de rug heeft. Dan begint Tom aan de muziek en ondertussen veranderen er weer scenes waardoor de timing van de muziek steeds moet worden aangepast. Bij Blind moest de muziek steeds lichter worden omdat de producent wilde dat de mensen nog wel vrolijk naar buiten konden wandelen. “De muziekindustrie in Hollywood zoekt mensen die een heel brede muzikale achtergrond hebben. In de praktijk gaat het dan om kennis van klassieke muziek, het arrangeren voor akoestische instrumenten en kennis van sounddesign. Die magische combinatie zoekt ieder filmstudio.” Tom Holkenborgs achtergrond in de electronische muziek is een grote pré in Hollywood. “De grens tussen het componeren van filmmuziek en het gebruik van geluidseffecten is sterk vervaagd. In de jaren 70 waren het componisten als Morricone en Schrifin die pute muziek componeerden voor films als Once Upon a Time in the West, met een kleine hoeveelheid geluidseffecten zoals geweerschoten en voetstappen. Tegenwoordig is er veel meer sprake van sferen in films, sfeerbepalende geluiden met synthesizers bijvoorbeeld. In Blind zitten avantgardeklanken die sommige scenes tot leven brengen, maar die net zo goed door sound-effectcomponisten gemaakt hadden kunnen worden. Ik wil ieder project een bijzonder geluid meegeven waarbij het publiek zich afvraagt ‘Wat is dat nou?’ “Over het resultaat van Blind ben ik heel tevreden. Het is heel subtiel, terwijl veel mensen me kennen van mijn ruige electronische muziek die juist weer geschikt is voor actiefilms. Dat componeer ik bijna in mijn slaap. Voor mij is het juist moeilijk om met minimale middelen veel te zeggen.” (nrc next 26 juli 2007) Holkenborg gaat pas aan de slag met muziek voor een film als de film al bijna af is. (Sergio Leone begon pas met draaien als Morricone de muziek al klaar had). Vaak is het maken van een filmscore een moeizaam proces. “Het is een gevoelige balans waar ik tussenin zit. Hoewel ik met een creatief beroep bezig ben, voelt het vaak aan als een politiek debat. De kick voor mij is hoe ik mijn creatieve ei kwijt kan terwijl ik nog steeds met strikte marges te maken heb. De situatie vraagt van mij dat ik goed omga met kritiek en in dienst van de productie werk, in plaats van voor mijn eigen productie. Dienstbaarheid is een groot goed in Hollywood.” De DVD van Blind is te koop

Bekijk de hele aflevering >