What the Hague?!

Wegzappen of blijven kijken

14 mrt 2017 00:00

NTR • 6 min

Bij de afdeling Kijkonderzoek van de NPO weten ze precies wanneer kijkers tijdens een programma wegzappen. Kijkcijferanalist Rene van Dammen laat Myrthe Hilkens zien op welke momenten de aandacht van kijkers verslapt en waarom.

Hoe weten politici in welk programma je 't beste kan aanschuiven? Hoe voorkom je dat de kijker wegzapt zodra je in beeld komt? Ik ga langs bij Rene van Dammen, die minutieus in de gaten houdt waar wij met z'n allen naar zitten te kijken. Jij weet wat de Nederlandse tv-kijker wil. Ja, dat weet ik redelijk goed. Dat volg ik dagelijks. Dat is mijn werk. Ik kijk naar de patronen van kijkcijfers van de vorige dag. Ik analyseer dat voor programmamakers. Wat iedere maker wil is dat kijkers tijdens een programma niet afhaken. We gaan kijken of dat goed lukt en als verbetering mogelijk is voor een volgende aflevering geef ik tips. Wat voor tips? In een reisprogramma nooit een zonsondergang laten zien. Dan haken kijkers massaal af. Is dat echt? Serieus. Haha. Ook als er een auto wegrijdt van de camera. Dat lijkt ook op het einde van een programma. Waar ze ook mee moeten uitkijken is hashtag en programmatitel. Of 'ga naar onze website'. Een deel van de kijkers denkt dan dat de aftiteling begonnen is. Mijn god. Kijk uit met hashtags. Niet doen. Ik ben hier omdat ik nieuwsgierig ben naar wat je kunt vertellen of weet van politieke kopstukken, in praatprogramma's of entertainment. Ik heb een aantal recente voorbeelden geanalyseerd. Dat kunnen we bekijken in mijn werkpaleis. Op dit scherm presenteer ik mijn analyses aan programmamakers. De curves geven aan hoeveel mensen er naar een zender kijken. De rode lijn is het aantal kijkers op die avond naar NPO 1. De achtergrondkleur geeft een programmagenre aan. Geel is reclame. Bij de publieke omroep en de commerciëlen zie je: Zodra er reclame is, haakt soms de helft van het publiek af. Als je kijkt naar de drie belangrijkste talkshows... RTL Late Night, Pauw & Jinek, DWDD...wat weet je dan over de mensen die naar die programma's kijken? Hoe verschillend zijn die? We onderzoeken van alles. Er kijken bijvoorbeeld meer wijndrinkers naar Pauw & Jinek dan bierdrinkers, is ons opgevallen. Bij RTL Late Night zitten er evenveel bier- als wijndrinkers. En als je jongeren wil bereiken? In absoluut aantal kun je het best bij DWDD zitten. Die hebben heel veel kijkers, ook jongeren. Premier Rutte, welkom. Goedenavond. Rutte zegt sorry. De Telegraaf van afgelopen zaterdag. Ik heb geleerd van gebroken verkiezingsbeloftes. Ja. Er zijn nog veel meer programma's. Nieuwsuur zit boven op de politiek. Tijd voor MAX vraagt lijsttrekkers. We willen de mens achter de politicus leren kennen. Vandaag Alexander Pechtold. Lodewijk Asscher, welkom. Wat weten we over die programma's? Je denkt bij Nieuwsuur dat zijn politiek-geïnteresseerden. Maar Nieuwsuur bereikt ook mensen met minder politieke interesse. Het is onmogelijk om met tv alle doelgroepen in EEN keer te bereiken. Wat je zou moeten doen als politicus is zorgen dat je in elke talkshow en actualiteitenrubriek minstens een keer te zien bent. En je moet er rekening mee houden dat je het onderwerp bespreekt dat bij het publiek van die show past. Als je bij MAX over ouderenzorg praat, kijken die ouderen wel door. Dat onderwerp raakt hen direct. Dit is een optreden van Jesse Klaver bij Tijd voor MAX, kort geleden. Het gaat niet goed in de zorg. Wat gaan jullie daaraan doen? Eerst de mindset veranderen. Bij ouderen praten we niet meer over vergrijzing. Als een kostenpost. Ouderen zijn geen 'kostenpost'. Dit gaat richting 800.000. Vooral ouderen, hen raakt dit onderwerp. Mooi voorbeeld. Bij Jinek zat Jesse Klaver ook. Daar hadden ze het ook over zorg en dan daalt de kijkdichtheid. Het eigen risico overboord. En 100.000 extra banen in de zorg KLAVER:We hebben een nieuwe visie op zorg gepresenteerd. De kern is: Marktwerking terugdringen en solidariteit terugbrengen. Daar hoort dit bij. Hij kan over dit onderwerp beter aan tafel zitten bij Tijd voor MAX. Vanwege de doelgroep dan bij Eva. Zijn er politieke onderwerpen waarvan je denkt: Mensen gaan zappen? Als het woord duurzaamheid valt, worden kijkers ongeduldig. Echt? Dat geldt nog sterker voor alles wat met Europa te maken heeft. Dan is het afgelopen met goedkope arbeidskrachten uit Oost-Europa. Ook al staat het in Europese verdragen, ik maak er een eind aan? Dan voeren we een werkvergunning in. De kijkers haken hier ook af. Met Europa dus. Mensen hebben behoefte aan een authentiek, geloofwaardig verhaal. Dat dichtbij staat. Het moet niet te politiek worden. Een van de dingen die daarbij horen is de term progressief patriottisme. Dit woord valt...Precies als ze dat zegt daalt de kijkdichtheid. Ik kon het moeilijk uit mijn mond krijgen. Krijgt u het er soepel uit? Het gaat niet om het woord maar om het gevoel. Kies een makkelijke slogan. Het is geen slogan. Het is wel geestig om te laten zien dat taal meetbaar effect heeft. Mensen haken nu af. Je gaat te lang door. Ik jaag nu mensen weg. Je vervalt in herhaling. Niet doen..

Myrthe Hilkens-2 ©NTR-Frank Ebbe What the Hague?! >