Govert naar de grenzen van het heelal

De bewoonbare zone is belangrijk

Vr 23 aug 00:00

NTR • 5 min

Exoplaneten zijn planeten die zich bevinden buiten ons zonnestelsel. Op sommige van die exoplaneten zijn de omstandigheden vergelijkbaar met die van onze aarde. Zou daar leven kunnen voorkomen?

'Sterrenkundigen gloeien van opwinding. Want ver buiten ons zonnestelsel zijn zeven nieuwe planeten ontdekt.’ Michael. Hello. Bonjour. Bonjour. Michaels ontdekking van een compleet planetenstelsel was revolutionair. Op drie van de zeven aarde-achtige planeten zijn de omstandigheden waarschijnlijk geschikt voor leven. Elke astronoom droomt van zo'n ontdekking. Echt heel gaaf om Michael hier op deze unieke plek gesproken te hebben over zijn bijzondere ontdekking. Een ontdekking waar we hopelijk nog veel van gaan horen de komende jaren. En zijn ideeën over de aanwezigheid van leven in het heelal...Daar kan ik het alleen maar roerend mee eens zijn. De Atacamawoestijn hier in Noord-Chili is eigenlijk 'n soort maanlandschap. Er leeft niks. Nou ja, bijna niks. Want op sommige plekken zijn de omstandigheden precies goed voor leven. Water, bescherming tegen schadelijke invloeden, noem het maar op. En dan groeit er een cactus. Het heelal is ook een levenloze woestijn. Eigenlijk vijandig voor het leven. Maar op sommige plaatsen zijn de omstandigheden precies goed voor het ontstaan van een levende oase. Onze eigen planeet aarde bijvoorbeeld. En ja, als er in de woestijn EEN cactus kan groeien, dan zijn er natuurlijk meer. Zoals die daar verderop bijvoorbeeld.

Govert naar de grenzen van het heelal Govert naar de grenzen van het heelal >