Maxim Februari over National Bird

Wo 14 aug 11:02

VPRO • 12 min

Bij hedendaagse oorlogsvoering kijk je de vijand niet meer in de ogen maar worden onbemande drones met raketten bestuurd vanuit de andere kant van de wereld. In de documentaire National Bird komen drie klokkenluiders aan het woord die vertellen over de impact van deze technologie. Zo vertelt klokkenluider en beeldanalist Heather Linebaugh in dit fragment hoe ze op de slechte camerabeelden nauwelijks kon zien op wie er geschoten ging worden en dat de kans om een onschuldig burger te treffen groot is. De claim dat we met drones ‘schone oorlogen’ kunnen voeren is onzin. Maxim Februari schrijft veel over wapensystemen en hij laat dit fragment zien om te illustreren dat we flink overschatten hoeveel we kunnen begrijpen van technologie dat ‘oordeelt’ over leven en dood. We vergaren veel data en baseren daar belangrijke beslissingen op, maar vergeten dat die data slechts een afbeelding van de werkelijkheid is.

Bij hedendaagse oorlogsvoering kijk je de vijand niet meer in de ogen maar worden onbemande drones met raketten bestuurd vanuit de andere kant van de wereld. In de documentaire National Bird komen drie klokkenluiders aan het woord die vertellen over de impact van deze technologie. Zo vertelt klokkenluider en beeldanalist Heather Linebaugh in dit fragment hoe ze op de slechte camerabeelden nauwelijks kon zien op wie er geschoten ging worden en dat de kans om een onschuldig burger te treffen groot is. De claim dat we met drones ‘schone oorlogen’ kunnen voeren is onzin. Maxim Februari schrijft veel over wapensystemen en hij laat dit fragment zien om te illustreren dat we flink overschatten hoeveel we kunnen begrijpen van technologie dat ‘oordeelt’ over leven en dood. We vergaren veel data en baseren daar belangrijke beslissingen op, maar vergeten dat die data slechts een afbeelding van de werkelijkheid is.