Radar

Radar

Ma 9 mrt 20:35

AVROTROS • 45 min

Steeds minder pakketpunten, garantie op tweedehandsauto's en vakantiedagen voor ouderen.

We bestellen steeds vaker spullen online en sturen ook vaak weer artikelen terug. Afgelopen jaar zijn er meer dan 500 miljoen pakketten verscheept. Dat staat gelijk aan zo'n anderhalf miljoen pakketten per dag. De winkelier die ooit een pakketpunt is gestart, heeft daar vandaag de dag spijt van. Het aantal pakketten is bijna niet meer te verwerken, waardoor veel winkeliers besluiten te stoppen met de pakketpunten. Dit heeft als gevolg dat de consument steeds vaker moet uitwijken naar pakketpunten die niet in buurt zitten. Wat doet PostNL om aan de vraag naar pakketpunten te voldoen? * Als leek een tweedehandsauto kopen is spannend, omdat je totaal geen verstand hebt van auto's en de verkoper van de garage je daarom alles wijs kan maken. Als de verkoper je dan een garantiepakket aanbiedt van een paar honderd euro, zodat je de komende drie maanden terug kan komen als er dan toch iets fout gaat, is dat dan ook heel aanlokkelijk. Of heb je hoe dan ook recht op die garantie? Krijg je van de verkoper wel te horen wat ze op hun site beloven? En hoe zit het eigenlijk met die rijklaarkosten? * Soms stuit je op wonderlijke regels. Bewoners van een verpleeghuis hebben maximaal 42 verlofdagen per jaar, tenminste, dat kreeg Kitty Mulder te horen van een Amsterdamse zorginstelling waar haar 91-jarige dementerende moeder woont. Haar moeder fleurt altijd op van de logeerpartijtjes bij haar dochter op Texel. Maar nu, door deze regel, mag ze na 42 dagen niet mee met haar dochter omdat haar verlofdagen op zijn. Zijn de regels echt zo star en bureaucratisch?

1-avrotros-radar-antoinette-2015- y1v7872 Radar >