Tussen Kunst en Kitsch

Museum Jan van der Togt Amstelveen

Wo 6 nov 20:35

AVROTROS • 45 min

In Museum Jan van der Togt Amstelveen taxeert Jaap Polak een historische boeddha. Martijn Akkerman taxeert een opengewerkte broche. Willem de Winter taxeert een schilderij van Europa en een stier.

In Museum Jan van der Togt Amstelveen taxeert expert Jaap Polak een historische boeddha. Deze zestiende-eeuwse bronzen boeddha komt uit Thailand. Dat is te zien aan stijlkenmerken als de band rondom zijn lange gezicht en de lange vingers. Gelukkig weet de eigenaar dat de boeddha al in 1960 in Nederland was, want musea hanteren een ethische norm dat alle voorwerpen van voor 1970 die zij aankopen, uit het land van oorsprong moeten komen. Ook taxeert Martijn Akkerman een opengewerkte broche. Door de gaten in de broche werkt de zwarte stof erachter prachtig door in de broche, dan pas komen alle motieven mooi tot hun recht. Bij de wereldexpositie in 1925 in Parijs etaleerden de juweliers hun juwelen op de etalagepoppen van de couturiers, kleding en juwelen gingen daar hand in hand. Dit soort witgouden sieraden wordt ook wel 'la mode blanc' genoemd, en werd veel gedragen op het 'petite robe noir', het kleine zwarte jurkje ontworpen door Coco Chanel. Verder taxeert Willem de Winter een schilderij van Europa en een stier. Dit kleine paneeltje is spiegelglad en zit vol details. De autodidactische schilder uit Amsterdam, Hans Kanters, gaf het in 1990 de titel 'Europa en de stier', maar de titel roept eigenlijk meer vragen op dan dat het de kijker helpt. Dat is precies wat deze fijnschilder wil, hij hoopt dat de kijker door zijn werk aan het denken wordt gezet. Ook al heeft hij zelf vaak ook geen antwoorden op wat hij schildert.

AVROTROS Tussen Kunst en Kitsch >