What the Hague?!

Waaruit bestaat een politieke campagne?

27 feb 2017 14:08

NTR • 3 min

In de aanloop naar verkiezingen wordt er door politieke partijen campagne gevoerd. Ze willen hun boodschap bij zoveel mogelijk mensen brengen en zorgen dat zij op hun partij gaan stemmen. Daarvoor zijn vier elementen heel belangrijk, ontdekt Myrthe Hilkens.

Om onze stem te winnen, moeten politieke partijen campagne voeren. Maar hoe doen ze dat precies? En hoe krijgen ze ons zover dat we straks met dat rode potloodje ons vertrouwen in precies hen uitspreken? Ik ga langs bij Erik van Bruggen, campaigner in hart en nieren die al jarenlang concepten en strategieën bedenkt voor campagnes. Jij bent chef politieke campagnes als het gaat om kennis. Wat kenmerkt een succesvolle politieke campagne? Vier dingen zijn het belangrijkst. Dat is de kandidaat. Het tweede is de boodschap. Wat is jouw verhaal voor Nederland? Welke strategie volg je om jouw doel te bereiken? En hoe krijg je dat naar buiten? Die vier elementen, waren die vroeger anders dan vandaag? De kandidaat is belangrijker geworden. Het is belangrijk dat mensen die dat ambt vervullen, dat je die kan vertrouwen. De campagne is ook bedoeld voor het testen van kandidaten. Maar dat is belangrijker en dat wordt ook nog steeds belangrijker. Maar is het ook niet waar dat je je partij heel kwetsbaar maakt...door alles zo te centreren rondom EEN politiek leider? In Amerika zie je dat iedereen veel vertrouwen heeft in Hillary Clinton. Maar de onderstroom is dat zij niet werd vertrouwd. En zelfs Trump werd meer vertrouwd dan Hillary. Dus ook daar geldt: Personen zijn nog steeds veel belangrijker. Als een persoon dus faalt, gaat z'n partij daarmee ten onder. Een ander element dat jij noemt, is je boodschap. Het verhaal van de figuur, ja. Het beste is als jouw onderwerp het referendum wordt van deze verkiezingen. De VVD doet dat met leiderschap. Wil je door onder Ruttes leiderschap? We gaan 't voor elkaar krijgen. Of willen we meer of minder moslims? De multiculti-waanzin. Dan heeft Wilders daar een groot voordeel van. Dat je echt kunt helpen, met goede raad en concrete oplossingen. Je weet waar je voor staat. Dan ga je in een onderzoek kijken: hoe kan je dat zo goed mogelijk, in taal en in onderwerpkeuze...zo fijn scherpen dat de kiezer er ook het beste op reageert? Waar we zelf vrij zijn en die vrijheid ook een ander gunnen. En dan moet je die boodschap buiten krijgen. Ja. Een van de gouden lessen in strategie en een boodschap naar buiten brengen, is: Pak een boodschap en blijf 'm herhalen tot je een ons weegt. Wij gaan Nederland veranderen. Het is tijd voor verandering. Dat wil ik veranderen. Wat je zelf hebt opgebouwd, kun je zelf veranderen. Je wil het liefst op iedere plek je boodschap neerhangen. Dat gaat niet, maar op het moment dat je ergens aanwezig bent, op televisie, op internet...moet die boodschap overal aanwezig zijn. Wij gaan Nederland veranderen.

Myrthe Hilkens-2 ©NTR-Frank Ebbe What the Hague?! >